May 24, 2022 -

Jak skomponować dietę dla diabetyka?

Każda osoba chora na cukrzycę musi być świadoma tego, że właściwie skomponowana codzienna dieta jest lekiem. W wielu przypadkach, szacuje się że nawet w 90% przestrzeganie ścisłej diety reguluje poziom cukru w organizmie. Dlatego jest ona traktowana przez lekarzy jako element długofalowego procesu leczenia. Pomocne w budowaniu świadomości na temat tej choroby są nie tylko wskazówki medyków, ale także fachowa literatura, dostępna na przykład w specjalistycznym sklepie Diabetyk24.

Dieta dla cukrzyka

Odpowiednio skomponowana dieta dla cukrzyka musi zawierać określoną ilość węglowodanów i tłuszczów, której to ilości nie powinno się przekraczać. Wartości te powinny być dobrane indywidualnie, w zależności od stopnia rozwoju choroby, dlatego tak ważny jest kontakt diabetyka z lekarzem, a jeszcze lepiej z lekarzem o specjalizacji dietetyka. Każdy pacjent chory na cukrzycę wymaga indywidualnego podejścia, dlatego chorzy nie powinni kierować się składem diety innej osoby czy dietą przekazywaną w popularnych poradnikach.

Regularne posiłki

Najważniejszym elementem diety dla diabetyka jest regularność spożywania posiłków tak, aby pomagały one w utrzymaniu stałego poziomu cukru, bez wahnięć, nadmiaru czy niedoboru glukozy we krwi. To one są najbardziej niebezpieczne dla chorego. Najlepiej, gdy posiłki są spożywane codziennie o tych samych godzinach i jest ich co najmniej 5-6. Dzięki systematyczności, stałym godzinom i jednakowej wielkości posiłków choremu nie grożą gwałtowne spadki i wzrosty glukozy.

Każdy posiłek powinien zawierać świeże warzywa, które dostarczają poczucia sytości. Ważnym składnikiem będą produkty z pełnego przemiału, rośliny strączkowe bogate w minerały i błonnik pokarmowy. Chory może spożywać pełnoziarniste pieczywo, wszelkie kasze, makaron, ale też fasolę, soczewicę czy soję. Ważne, aby regulować zawartość błonnika pokarmowego wpływającego na poziom cholesterolu. Istotnym produktem spożywczym w diecie będą ryby bogate w kwasy tłuszczowe z grupy omega 3 i omega 6. Wiele osób zastanawia się, czy może sięgnąć po łakocie? Odpowiedź brzmi tak, o ile będą to zdrowsze odpowiedniki, czyli słodycze bez cukru.